Skal du købe en blandingshvalpe eller hund?

Skal du købe en hund?

Specielt under det første år af pandemien, blev der købt flere hunde end normalt. Det kunne selvfølgelig skyldes almindelig lyst – desværre viste det sig dog, at der efterfølgende kom en stigning, på hunde der skulle sælges videre igen. Hverdagen ramte, og tidsfordriv blev atter udvekslet med travlhed.

Mange kan, efter at have kigget den sødeste blandingshvalpe dybt i øjnene, sagtens se sig selv som fuldtidsejer af menneskets bedste ven – men desværre er der mange, der ikke når at sætte sig ind i, eksempelvis hvor tidskrævende det er at have en hund.

Hvis du køber dig en hund, skal du gå ud fra at have den de næste 8-15 år. Her finder du en lille tjekliste til dig, der overvejer at investere i et firbenet familiemedlem.

Overskud og tid

Du skal befinde dig på et stadie i dit liv, hvor du har overskud og tid. Det duer ikke, hvis du konstant er på arbejde, imens hunden derfor er efterladt til sig selv det meste af tiden – ligesom der faktisk også er en del hunde, der generelt bare kan have svært ved at være alene hjemme, selv i få timer. Hver sin hund, hver sin udfordring. Hvad angår overskud, så skal du være villig til som minimum at gå tur med din hund én gang om dagen, alt efter race. Som tommelfingerregel skal du regne med, at din hund skal luftes 2 timer hver dag.

Omkostninger

Du skal i hvert tilfælde kunne betale 400 kr. hver måned, hvis du skal have en hund. Det omhandler bl.a. foder, forsikring, loppe- og ormekur, samt at du kan lægge lidt penge til siden i ny og næ, til uforudsete dyrlægetider. Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis din hund skulle gå hen og blive syg.

Vælg den hund der passer bedst til dig

Der er stor forskel på hunderacer, når det kommer til typiske personlighedstræk og udfordringer, end man skulle tro. Du skal altid tjekke op på den udvalgte hunds race, så du er sikker på, at det er en hund der matcher dig og din hverdag. Nogle hunde kræver eksempelvis mere motion, mere foder, ekstra pelspleje, osv.  Der er typisk også forskellige regler for nøje afmålt mad, i forhold til race. Derudover kan der linkes fremtidige sygdomme til visse hunderacer, såsom vejrtrækningsproblemer og rygskader, og det kan altså være en god idé at være opmærksom på.

En hund til børnene?

Hvis hunden bliver købt til børnene der, fulde af ansvar, har svoret på tro og love at passe hunden, så skal du huske som forældre, at den stadigvæk er dit ansvar. Der kommer højst sandsynligt en tid, hvor børnene ikke helt finder den så ny og spændende som i starten, og det er derfor vigtigt at se hunden som en gave til hele familien, de næste mange år frem, i stedet for en gave kun til børnene. Husk også på, at hunden vil fylde en del af dagligdagen, så at hjælpes ad med hunden, kan være en rigtig god idé.