Skal du have hund? Find ud af hvad du skal købe til det nye familiemedlem

Det er en stor beslutning at få et firbenede familiemedlem, da der medfølger et stort ansvar. Det er dig som har ansvaret for at dyrets basale behov bliver opfyldt. Derfor skal du have sat dig godt ind i hvad det vil sige at have et kæledyr. Mange danskere anskaffer sig en hund, fordi den kan skabe meget glæde i familien. Hunden får hurtigt en lige så stor plads i familien som et barn, da man bliver glad for den på ingen tid. Find ud af hvilken hund du og familien skal have, så I kan glæde jer til at udvide familien.

Hvilken hund passer til familien?

Det er vigtigt at få en hund som passer til familiens behov. Det nytter ikke noget at købe en hund som du ikke har tid til. Nogle hunde kræver mere aktivitet i forhold til andre. Det betyder at du skal have tid i hverdagen til at opfylde hundens behov i forhold til bl.a. gåture. På internettet kan du læse om forskellige hunderacer samt hvad de kræver af pleje. Dette kan gøre dig klogere på hvad du skal lede efter. Der er flere parametre som har en indflydelse på hvilken hund der passer godt til den enkelte familie. Tid og boligsituation har også en rolle at spille, så du skal overveje nøje hvad der vil være realistisk for familien.

Find en god opdrætter

Når du har fundet ud af hvilken hund familien skal have, så gælder det om at opsøge forskellige opdrættere. Du skal være opmærksom på, at nogle hunderacer er meget populære, hvilket betyder, at mange interesserede kommer på venteliste. En del familier er allerede opskrevet til hvalpe, der ikke er født endnu. Derfor skal du være indstillet på at være tålmodig hvis du gerne vil vente på den helt rigtige hvalp. Hos opdrætteren skal du som minimum få lov til at se tæven, så du ved, at det er en god opdrætter. På internettet kan du også undersøge om andre hundeejere har haft gode oplevelser med den pågældende opdrætter. Hvis der kun er gode ting at læse, kan du roligt tage familien med derud for at snakke med dem.

Hvad kræver en hund?

Inden hunden kommer hjem, er det en god ide at have købt de nødvendige hundeartikler. Det kan være svært at vide hvad den præcis har behov for. I starten er det nok med hundeskåle, et tæppe/kurv, legetøj samt sele og snor. Fra opdrætteren får du typisk noget hundefoder med, som den har været vant til at spise. Med tiden finder du ud af om der er andre ting hunden har brug for. Hos Canem kan du finde en oversigt over forskellige hundeartikler. Her kan du blive klogere på hvad der kan købes til din firbenede ven.

Få styr på de praktiske ting

Når hvalpen er kommet hjem, er det en god ide at få styr på de praktiske ting angående vaccinationer og tilmelding til træning. En hvalp er blevet vaccineret når den forlader sine kuldsøskende og skal revaccineres en måned og to måneder efter den er kommet hjem. Du kan på forhånd ringe til dyrlægen og bestille tider til vaccination. På denne måde sørger du for at den er fuld vaccineret og dermed roligt kan lege med andre hunde. I forhold til træning er det godt at starte på et hvalpehold, så den kan lære de basale færdigheder. Derudover kan hvalpen lege med andre hvalpe og dermed lære at interagere med andre artsfæller.

Få en god start

Det anbefales at have nogle fridage så hvalpen kan vænne sig til de nye omgivelser. På denne måde kan familien og hvalpen også lære hinanden at kende.