Entomologi – Hvad er det?

Der findes en lang række af entomologiske foreninger i Danmark, og du finder disse over hele landet.
Tiden i foreningerne går ofte med planlægning og afholdelse af ekskursioner. På disse ture vil der være rig mulighed for at opleve den danske natur og det imponerende dyreliv, som man finder i vores natur. Herudover er det en rigtig glæde for mange insektelskere, at de kan tilbringe nogle timer med andre ligesindede mennesker, som også elsker naturen og insektlivet.

Herudover kan man kreditere de danske foreninger med, at det faktisk er dem, som er med til at opbygge den generelle viden omkring landets insektfauna. Insektfauna går ud på at holde styr på hvilke arter, der findes, og hvor disse specifikke arter findes i landet.

De fleste medlemmer af disse organisationer er amatører, som blot er interesserede i entomologi, så selvom du ikke er uddannet inden for emnet, så har du stadig mulighed for at blive medlem. Hos de entomologiske foreninger er alle velkomne.
Der findes dog også en række af medlemmerne, som er blandt de førende forskere på området, og disse kan man lære rigtig meget af ude i foreningerne.

Hvilke faktorer udgør den største trussel mod insekter?

Studiet af insektfauna, som blev forklaret tidligere, er stort set fuldt ud skabt af amatører i foreningerne landet over. Det er blevet anslået, at vi i Danmark har omkring 18.000 forskellige insektarter.

Ud fra disse studier kan man holde øje med, hvor hyppige arterne er, og hvordan de udbredes. Det er faktisk ganske essentielt for arternes overlevelse, at vi har personer, som gider at foretage disse undersøgelser. Der findes nemlig en række trusler, som kan være med til at udslette mange af de sjældnere insektarter.

En af de største trusler mod insektlivet i Danmark er klimaændringer. Rigtig mange af insektarterne har nemlig gennemgået en evolution, så de kan overleve i vores klima. Men når dette klima begynder at ændre sig drastisk, så kan det være svært for arterne at overleve. Så hvis nogle af de frivillige observatører oplever et drastisk fald af én art i et specifikt område, så kan de kontakte myndighederne.

Flere danskere holder insekter som kæledyr

Selvom det er en ganske lille del af danskerne, der er frivillige inden for den entomologiske verden, så er der stadig flere og flere, der interesserer sig for insektlivet.
Dette ser man blandt andet ved at akvariet med guldfisk flere steder bliver udskiftet med insekter.

Der er blandt andet mange, som finder det interessant at skabe sit eget samfund hjemme i stuen. Dette samfund bliver beboet og opbygget af insekter, for eksempel myrer. Interessen ligger nemlig i at iagttage insekternes effektive og spændende arbejdsformer, hvor de arbejder som én samlet enhed for at opbygge et helt samfund.

Så hvis du også interesser dig for entomologi, og hvis du gerne vil hjælpe de 18.000 arter med at overleve og udbrede sig, så kan du jo overveje at melde dig ind i en forening.